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Résumé

Minoru Onoda is best known as a member of Gutai, Japan's first postwar radical artistic movement, which challenged what it saw as the rigid, reactionary ideologies of the art of the time and initiated new ones that redefined the relationships among matter, time, and space. Concurrent to the inception of Gutai, Onoda became enchanted by concepts of repetition, producing paintings and drawings with amalgamations of gradually increasing dots and organically growing shapes. But less is known in the West about Onoda's early and late-career work. At long last, this first full book on Minoru Onoda introduces him as an artist in his own right. Apart from his role with Gutai, the book mines Onoda's sketchbooks and completed works to explore his creative process over time, from his artistic education in the 1960s at the Osaka Institute of Fine Arts and the Osaka School of Art to his later works following the 1972 disbanding of Gutai, which see the artist moving toward a monochrome and more conceptual style. Alongside critical essays by Edward M. Gómez, Astrid Handa-Gagnard, Shoichi Hirai, and Koichi Kawasaki, and Takesada Matsutani are 175 full-color illustrations.
Minoru Onoda est surtout connu comme membre de Gutai, le premier mouvement artistique radical d'après-guerre au Japon, qui a remis en question ce qu'il considérait comme les idéologies rigides et réactionnaires de l'art de l'époque et en a initié de nouvelles qui redéfinissent les relations entre matière, temps et espace. Parallèlement à la création de Gutai, Onoda s'est laissé envoûter par le concept de répétition, produisant des peintures et des dessins avec des amalgames de points en augmentation progressive et de formes organiques en croissance. Mais on en sait moins en Occident sur le travail d'Onoda en début et en fin de carrière. Enfin, ce premier livre complet sur Minoru Onoda le présente comme un artiste à part entière. Outre son rôle auprès de Gutai, le livre présente les carnets de croquis et les oeuvres achevées d'Onoda pour explorer son processus créatif au fil du temps, de sa formation artistique dans les années 1960 à l'Institut des beaux-arts d'Osaka et à la Osaka School of Art à ses œuvres ultérieures, après la dissolution de Gutai en 1972, qui voient l'artiste évoluer vers un style monochrome et plus conceptuel. Outre les essais critiques d'Edward M. Gómez, Astrid Handa-Gagnard, Shoichi Hirai, Koichi Kawasaki et Takesada Matsutani, sont rassemblées 175 illustrations en couleurs.


  • Disponible - 70"19" ONOD 2

    Niveau 3 - Arts