• Aide
  • Eurêkoi Eurêkoi

Livre

Pre-Raphaelite sisters : [exhibition, London, the National portrait gallery, 17 october 2019 - 26 january 2020]

Exposition. Londres, National portrait gallery. 2019-2020

Résumé

When the Pre-Raphaelite Brotherhood (the 'PRB') exhibited their first works in 1849 it heralded a revolution in British art. Styling themselves the "Young Painters of England", this group of young men aimed to overturn stale Victorian artistic conventions and challenge the previous generation with their startling colours and compositions. Think of the images created by William Holman Hunt, John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti and others in their circle, however, and it is not men but pale-faced young women with lustrous, tumbling locks that spring to mind, gazing soulfully from the picture frame or in dramatic scenes painted in glowing colours. Who were these women ? What is known of their lives and their roles in a movement that, in successive phases, spanned over half a century ? Some were models, plucked from obscurity to pose for figures in Pre-Raphaelite paintings, whileothers were sisters, wives, daughters and friends of the artists. Several were artists themselves, with aspirations to match those of the men, sharing the same artistic and social networks yet condemned by their gender to occupy a separate sphere. Others inhabited and sustained a male-dominated art world as partners in production, maintaining households and studios and socialising with patrons. Some were skilled in the arts of interior decoration, dressmaking, embroidery, jewellery-making -the fine crafts that formed a supportive tier for the "higher" arts of painting and sculpture. And although their backgrounds and life-experiences certainly varied widely, all were engaged in creating Pre-Raphaelite art.
Lorsque la Confrérie préraphaélite (la «PRB») expose ses premières œuvres en 1849, elle annonce une révolution dans l'art britannique. Se présentant comme les "jeunes peintres d'Angleterre", ce groupe de jeunes hommes avait pour objectif de renverser les anciennes conventions artistiques victoriennes et de défier la génération précédente avec leurs couleurs et leurs compositions surprenantes. Pensez aux images créées par William Holman Hunt, John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti et d’autres dans leur entourage. Ce ne sont pas des hommes mais des jeunes femmes au visage pâle, aux boucles lustrées et tumultueuses, qui viennent à l’esprit, regardant avec émotion sur des photographies ou dans des scènes dramatiques peintes dans des couleurs éclatantes. Qui étaient ces femmes ? Que sait-on de leurs vies et de leurs rôles dans un mouvement qui, par phases successives, a duré plus d’un demi-siècle ? Certaines étaient des modèles, arrachés à l'obscurité pour poser comme personnages dans les peintures préraphaélites, tandis que d'autres étaient des soeurs, des épouses, des filles et des amis des artistes. Plusieurs étaient elles-mêmes des artistes, aspirant à l'égalité avec les hommes, partageant les mêmes réseaux artistiques et sociaux mais pourtant condamnés par leur sexe à occuper une sphère à part. D'autres ont cohabité et soutenu le monde de l'art dominé par les hommes en tant que partenaires dans la production, l'entretien des foyers et des ateliers et la relation avec les mécènes. Certaines étaient expertes dans la décoration d'intérieur, dans la couture, dans la broderie, dans la bijouterie - les métiers d'art qui constituaient un niveau de soutien pour les arts "supérieurs" de la peinture et de la sculpture. Et bien que leurs origines et leurs expériences de vie aient certes beaucoup varié, toutes étaient engagées dans la création d’art préraphaélite.


  • Disponible - 704.16 MAR

    Niveau 3 - Arts